EN

Veterinärvårdskedjan Evidensias väg in i nya molntjänster

Veterinärvårdkedjan Evidensia har växt snabbt sedan de grundades 2012. Det ledde till höga krav på att hitta en IT-leverantör som passade både storleksmässigt och som hade en bred portfölj med moderna IT-lösningar. Valet föll på AddPro!

Med över 2000 anställda och 30 procents marknadsandel i Sverige genomför Evidensia idag drygt 500 000 patientbesök per år. Kedjan består av ett 60 kliniker med smådjur och en handfull kliniker som specialiserar sig på hästar samt andra exotiska djur.
Digitaliseringen inom djursjukvården låg efter andra branscher samtidigt som Evidensia växte snabbt – därför ville de driva på utvecklingen. Det innebar till en början att hitta en leverantör som kunde matcha de egna behoven och stötta den interna IT-omställningen med smarta IT- lösningar.

”Vi hade stora behov av en servicedesk som är tillgänglig dygnet runt då vi har flera djursjukhus som alltid är öppna. Vår verksamhet påminner mycket om detaljhandeln där vi är utspridda geografisk och har olika öppettider. Då måste vi kunna hantera olika former av betalningar, men också göra de möjligt för våra medarbetare att se olika patienters journaler från olika ställen i Sverige”, säger Gregor Ålund som är IT-chef på Evidensia.

Man sökte en IT-partner med ett standardiserat tjänsteutbud för att komma igång med licenser som exempelvis Office 365.

”En leverantör som kunde hitta en bättre ekonomisk lösning på vår miljö och hela ’runtomkring-paketet’ för våra veterinärer, ekonomiavdelning, administration, andra centrala funktioner, och för våra interna användare runt om i landet. Samarbetet med AddPro började egentligen i upphandlingen eftersom vi kände att de hade rätt personer med redan från start. Personer som var pålästa och gav relevant respons och förstod våra utmaningar”, berättar Gregor Ålund som är IT-chef på Evidensia.

Molnet var ett av målen

AddPro inledde samarbetet med en omfattande och noggrann projektplan för att kartlägga alla aktiviteter som skulle genomföras. Sedan synkades projektplanen med Evidensia för att det skulle fungera i deras dagliga verksamhet. Bland annat behövde organisationen kunna bedriva akutmottagningen som vanligt under implementationen. Ambitionen var att genomföra en transformation med minimalt antal driftstopp.
”Den lösning vi har tagit fram tillsammans bygger på standardiserade tjänster då det är viktigt för oss att snabbt kunna skala upp och då vill man inte ha för mycket kundunika IT lösningar. Vi vill kunna förändras allteftersom vi drivs mot mer publika molntjänster. AddPro har gjort det möjligt för oss att effektivisera vår befintliga miljö och öppnat upp för att helt eller delvis flytta över till en Azure-baserad tjänst”, säger Gregor.
Evidensia hade vuxit ifrån sin tidigare partner och flytten till molnet var ett av huvudmålen.
”Vi visste att detta är något som AddPro har arbetat med i andra projekt och att de kan göra en sådan förflyttning. I och med den nya moderna grundplattformen som vi nu har satt kan vi lämna datacentret och flytta upp saker i molnet. AddPro har också standardiserat vår tjänsteportfölj och nu köper vi IT på ett effektivare sätt än tidigare”, berättar Gregor.

Infriade förväntningar

Ett år in i samarbetet hade förväntningar infriats. Bolagen matchar varandra väl och AddPros tjänster har anpassats efter Evidensias behov.
”Vår miljö har blivit mindre komplicerad, vi har fått en servicedesk bemannad med ett Team för oss som dygnet runt ger våra användare en bättre möjlighet till support. Nu har vi goda förutsättningar för att ta hjälp av den snabba digitala utvecklingen som sker och vi har fått ut det vi förväntade oss av samarbetet”, säger Gregor Ålund.
Nu planerar Evidensia tillsammans med AddPro hur miljön ska fortsätta att utvecklas för att bli ännu mer effektiv. Bland annat för att stärka den molnbaserade lösningen och att hitta ytterligare fördelar med att arbeta i de publika molnlösningarna i Azure.
”AddPro var det bolag som vi kände mest ville ha oss som kund och det är viktigt när man går in i ett samarbete. Vi har beställarkompetens, men allt utförande görs av någon annan, då är det avgörande att man betyder något för varandra: vi och leverantören. AddPro var det bolag som offererade den bästa lösningen för uppdraget och är alltid förberedda att ge oss det där lilla extra som gör skillnad,” sammanfattar en nöjd Gregor Ålund.

2012

Grundades

Över 2000

Anställda

60

Kliniker