EN

Sex frågor och svar om digitalisering

Letar du efter en bra sammanfattning av vad digitalisering är och vad det kan användas till?  Vi på AddPro har tagit fram en kort guide som svarar på de vanligaste frågorna kring just digitalisering.

Vad är digitalisering?

Man brukar säga att digitaliseringen är den fjärde industriella revolutionen. Den teknologiska utvecklingen inom flera olika områden har kommit långt och kombineras på nya och spännande sätt. Dessutom går det väldigt snabbt jämfört med tidigare teknologiska revolutioner.

Vilka var de tidigare industriella revolutionerna?

  • 1:a industriella revolutionen: 1760-1840 fabriker, vattenkraft, ånga och maskiner
  • 2:a industriella revolutionen: 1870-1914 stål, elektricitet, massproduktion, järnväg, olja, bilar, gummi, cyklar, gödningsmedel
  • 3:e industriella revolutionen: 1960-talet fram till början av 2000-talet: informationsteknologi, datorisering, automatisera produktion

Vad kan man använda digitalisering till?

Digitaliseringen blir en motor för verksamhetsutveckling. Det går att utveckla och förbättra sin verksamhet närmast oändligt med hjälp av digitalisering. Det finns tre huvudsyften man brukar använda digitalisering till:

  • Effektivisering, optimera processer och förbättra samarbetet
  • Kundupplevelser, förstå sina kunder bättre, bli mer uppmärksam på sin kund och skapa bättre upplevelser för kunden
  • Affärsinnovation, att skapa nya produkter eller affärsmodeller baserat på digitalisering. (exempel: Encyclopaedia Britannica som satsar på prenumerationstjänster inom utbildning istället för 30 tjocka böcker i en bokhylla, eller AirBnb som har flest övernattningar per år utan att ha ett enda hotell)

Varför ska man bry sig om digitalisering?

För att man kommer bli omsprungen annars. Om inte du tar det på allvar så kommer dina konkurrenter göra det och varför skulle dina kunder välja någon som erbjuder något sämre än konkurrenterna?

Hur kan du förhindra att dina kunder lämnar dig för en annan konkurrent?

Börja fundera på varför dina kunder väljer dig idag. Skissa upp ditt värdeerbjudande och vilka fördelar du erbjuder idag till vilket pris och fundera på vilka sätt detta kan utmanas på. Hur kan du göra för att fortsätta vara relevant för dina kunder? Kan du göra ditt erbjudande ännu bättre för dina kunder? Kan du lägga till eller dra ifrån något som gör ditt erbjudande till dina kunder ännu bättre än vad det är idag?

Hur kan AddPro hjälpa er att komma igång med digitalisering?

  • Inspiration: Vi kan inspirera er och ge er kunskap om hur ni kan använda tekniken i er verksamhet på nya sätt.
  • Analysera ert kunderbjudande: Vi kan hjälpa er att lyfta blicken och analysera ert kunderbjudande för att fundera på vad det är som gör att era kunder väljer er idag och vad ni kan göra för att öka chansen att de vill välja er imorgon också.
  • Digital strategi: Vi kan tillsammans med er ta fram en digital strategi för att på ett strukturerat och kraftfullt sätt ta er an digitaliseringen på ett sätt som passar just er verksamhet.
  • Förverkliga strategin: Vi kan också hjälpa er att implementera de initiativ som krävs för att uppfylla er digitala strategi.

 

Tryck på knappen nedan och fyll i formuläret för att läsa mer om AddPros digitala reseledningsworkshop.

 

 

 

 

 

Lämna ett svar